svar pa tal

Hej! Sitter just nu pa min engelskalektion, och idag ar sista dagen vi kan ha datorer pa lektionen, sa jag tankte bara skita i att jobba och ha roligt istallet! Haha. Vi gor inget viktigt anda. Min mage kurrar sa forbannat hogt bara! Jag brukar ata 2 kokta agg och te till frukost. Da haller jag mig matt. Men om mamma har gjort en stor javla ostmacka till frukost, da blir jag hungrig efter en timma! Maste vara nagot fel, seriost!

Iallafall, igar fick jag en fraga, som jag tankte ta och svara pa nu, eftersom jag anda har lite tid over :)

Jag undrar om du skulle kunna berätta lite mer om dina vänner och hur det är i skolan och så.Vad tycker du om usa och människorna där?
Svar: Oj, det har kommer bli langt! Ska forsoka dela upp det.

Borjar med mina vanner! Amerika ar ju sa konstigt sa man har inte en och samma klass i alla sina lektioner, utan man far en klass per lektion osm man valjer. Man ar alltsa med olika manniskor pa varje lektion! Det ar darfor man typ lar kanna alla elever i hela skolan nar man gar ut. Jag har kompisar i alla mina klasser, men jag umgas inte med alla utanfor skolan. Jag brukar omgas mest med Cornelia, Nicolina, Camila och Leonie. Fast pa sommaren sa traffas ju alla ibland pa stranden och typ badar eller nat :)
Skolan ar vaaaldigt annorlunda! Tankte att jag kanske skulle forklara hela skolsystemet lite snabbt, sa jag slipper gora det varje gang jag far en fraga! I borjan av varje skolar sa far man ett stooort schema (har lagt upp bild pa det nagon gang), dar alla klasser man kan ta star. Vissa klasser maste man ta, och resten av peroiderna (lektioner. 8 stycken) far man valja exakt vad man vill. Typ teater, pottery, jewelry, computer science, osvosv. Sa man skapar sitt eget schema! Jag har tagit teater, och ska ta marine biology och psychology i ar. Varje dag ar uppdelad i perioder. Pa period 1 har man en lektion, period 2 har man en annan, osv. Anda upp till 8. Man kan ocksa ha free periods, da man inte har nagon lektion alls och kan bara strova runt eller plugga.
Jag ALSKAR det har skolsystemet. Man har iofs inga raster, utan bara 5 minuter pa sig att ta sig mellan lektionerna, men man har ju sin(sina) free period(s) att se fram emot! Man slutar 2.15 varje dag, om man inte har en free som sista period, da man slutar 13.20. Aven fast man borjar 7.30 varje dag, sa ar det valdigt slappt. Lararna ar underbara och alskar verkligen att vara larare. Man kallar dom Mrs/Ms/Mr (efternamn), men anda har man ett valdigt bra forhallande. Det ar respekt mellan elev och larare! Jag upplevde nagot helt annat i Sverige. Jag har verkligen lart mig mer pa ett ar i USA an 9 ar i Sverige. Och da overdriver jag inte.

Det ar en san otrolig skillnad pa manniskorna har och svenskar. Det ar svart att forklara! Amerikanare ar valdigt oppna, men anda sa tillbakadragna. Vissa saker jag tycker ar normalt, ar tabu har. Men dom tar in en "outcast" valdigt latt och efter en vecka kanns det som om man har kannt dom i flera ar!

 

Jag kanske gick lite off topic pa fragan, men lika bra att ta allt i ett inlagg medans jag har tid och ork att gora det :D

Och jag ber om ursakt for att jag inte lagger in bilder, men jag har verkligen inte tid nu mitt i veckorna! Och ikvall ska jag sitta barnvakt 6-9 sa da hinner jag inte heller!

Men pa fredag ska mamma och jag till ett mall och kopa lite saker, och sen kanske jag ska klippa mig och farga haret! Vi far se helt enkelt :)


Kommentarer

Har kan du kommentera:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast jag som kan se)

Har du en blogg?

Vad vill du säga?

Trackback
RSS 2.0